W ostatnim wpisie mówiłem o tym, co robić, a czego na początku unikać, jeśli chodzi o zakładanie własnej firmy. Wspominałem o konieczności zbadania naszego docelowego rynku, zanim ruszymy z pracą, o emocjach, jakie się wiążą z otwieraniem własnej działalności lub start-upu, wreszcie o tym, dlaczego warto porozmawiać wtedy z kimś zaufanym. Na końcu obiecałem, że następnym razem przedstawię narzędzie, które pozwoli Ci zorientować się, w którym miejscu jesteś, skonstruować plan działania i dzięki któremu podejmiesz konkretne kroki na drodze uruchamiania własnego biznesu. Oto te narzędzie.

Poniżej znajdziesz zestaw pytań, który ułatwi Ci zakładanie własnej firmy. Stworzyłem go na bazie coachingowego modelu GROW, czyli mówiąc inaczej – bardzo podobnie wyglądałaby nasza praca podczas coachingu na żywo, tyle że teraz pracujesz samodzielnie. Znajdź miejsce, w którym nikt nie będzie Ci przeszkadzał, wycisz telefon, zrób sobie, jeśli chcesz, coś do picia. Warto, żebyś miał pod ręką długopis i jakiś zeszyt – to pozwoli Ci zanotować co ważniejsze spostrzeżenia i pomysły (pierwsze myśli często są najtrafniejsze, nie odkładaj takiego notowania na później, bo możesz zapomnieć o czymś istotnym). Nie musisz przerobić wszystkich pytań, nie „biegnij” też przez nie – jeśli któreś pytanie zacznie w Tobie pracować, zatrzymaj się przy nim na dłużej, przyjrzyj się temu, co się rodzi w Twojej głowie, w Twoich emocjach, i dopiero wtedy ruszaj dalej.

Na koniec przyznaj sobie jakąś małą nagrodę za solidnie wykonaną pracę 🙂

Zakładanie własnej firmy – etap formułowania celu

Co chcesz osiągnąć?
Po czym poznasz, że osiągnąłeś swój cel?
Z jakiego powodu jest to dla Ciebie ważne?
Na ile ten cel jest ważny dla Ciebie, a na ile chcesz go osiągnąć ze względu na inne osoby?
Co by się stało, gdyby Ci się udało? Co się zmieni?
Co byś czuł, widział, słyszał, gdybyś osiągnął swój cel?
Co się stanie, jeśli Ci się nie uda?
W skali od 1 do 10, na ile dla Ciebie jest istotne, by zrealizować ten cel?
W jakim stopniu realizacja celu zależy od Ciebie, a w jakim od innych osób?
Ile dajesz sobie czasu na założenie firmy?
A ile dajesz sobie czasu na to, by sprawdzić, czy Twoja firma zarabia?
Co będzie dla Ciebie metą, takim punktem, w którym będziesz mógł powiedzieć: „udało mi się, osiągnąłem swój cel”?
Co stracisz realizując ten cel?

Czas rozejrzeć się wokół

Jak jest teraz?
W którym punkcie „na osi czasu” jesteś, jeśli chodzi o zakładanie własnej firmy?
Co już wiesz na tym etapie?
Czego już próbowałeś?
Jakimi środkami (pieniądze, czas) dysponujesz teraz?
Co czujesz? Jakie emocje Ci towarzyszą?
Co mówi Twoja rodzina?
Jakie myśli powstrzymują Cię przed podjęciem działań?
Czego się boisz?
Co o tych obawach myślą bliskie Ci osoby?
Co Cię motywuje?
Jakie Twoje mocne strony pomogą Ci w założeniu i prowadzeniu własnej firmy?
Gdyby Twój najlepszy przyjaciel miał wskazać Twoje mocne strony i pozytywne cechy, to jakie by wymienił?

Zakładanie własnej firmy w świetle możliwości

Jakie masz pomysły?
Jakie masz opcje/możliwości w obecnej sytuacji?
Która z opcji najbardziej Ci odpowiada?
Wyobraź sobie, że w tym momencie ktoś wyłączył na 5 minut na świecie lęk, lęk nie istnieje. Na co byś się zdecydował?
Czego jeszcze potrzebujesz się dowiedzieć, żeby zacząć działać?
Kto może Ci pomóc?
Od kogo możesz się nauczyć umiejętności, których teraz Ci brakuje?
W jaki sposób możesz dojść do celu bez tych umiejętności (ominąć tę przeszkodę)?
Jakie działania sprawdzały się w przeszłości?
Jaki masz plan „B”?
Jakie mogą pojawić się przeszkody?
W jaki sposób sobie poradzisz z tymi przeszkodami?
Co zrobisz, gdy realizacja celu będzie się oddalała w czasie?
Co musisz zaryzykować, jeśli chcesz założyć swoją firmę?
Jak będzie wyglądało Twoje życie, jeśli nie podejmiesz żadnych działań?

Plan do ręki i w drogę

Co musisz zrobić, by założyć swoją firmę?
Co musisz zrobić na początku?
Co będziesz musiał zrobić w dalszej kolejności?
Kiedy to zrobisz? Gdzie będziesz musiał się udać lub z kim porozmawiać?
Co mógłbyś zrobić teraz małego, ale co jednocześnie przybliżyłoby Cię do głównego celu?
Jakie możesz wyznaczyć kamienie milowe, cele pośrednie prowadzące Cię do głównego celu? Co będzie miernikiem tego, że te cele zostały osiągnięte?
Kto będzie Cię wspierał na drodze do Twojego celu?
W jaki sposób będziesz się motywował?
Na ile oceniasz swoją motywację do osiągnięcia celu na tym etapie (w skali od 1 do 10)?
Co zwiększyłoby Twoją motywację?
Czego jeszcze potrzebujesz, by Twój plan działania był w 100% gotowy?
Co będzie Ci przypominało o planie?
Jaki będzie Twój następny krok?
Kiedy go wykonasz?

Powodzenia!

P.S. Sesje z coachem przynoszą więcej doświadczeń i rozwiązań niż praca samemu. Możesz wtedy zostać wysłuchany i dzięki temu usłyszeć samego siebie (co jest trochę innym przeżyciem niż samodzielne przemyśliwanie spraw), zyskać poprowadzenie w temacie, z którym przychodzisz, dostać reakcje na to, co mówisz, informacje zwrotne, a coach będzie pilnował Twojego celu nawet wtedy, gdy Ty sam o nim zapomnisz, np. w wyniku pojawienia się przeszkód.

Gdybyś chciał w ten sposób popracować, zapraszam do kontaktu ze mną kontakt@lidercoaching.pl

5 1 vote
Article Rating

Post Author: lukaszkusmierz

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments